Den senaste månaden har jag planerat resor med tåg men har i flera fall fått leta efter alternativa lösningar. Tågen har blivit försenade med flera timmar redan före avfärd eller har blivit helt inställda på grund av spårfel, signalfel, tågfel eller ombyggnationer. Hur är läget när tågen väl går då? Min erfarenhet är mycket blandad. Ibland går det helt smärtfritt. Det har till och med hänt att tågen kommer in för tidigt till ändstationen. Ibland är resan full med strul och tåget är många timmar försenat.
Under en nylig resa mellan Göteborg och Stockholm var tåget bara några minuter sent. Min upplevelse av det hela var dock inte att det vara en bra resa. Faktiskt började strulet redan innan min avfärd från Göteborg. Jag tog ett pendeltåg för att komma till Göteborg och denna pendel var sen in på stationen och när den väl skulle gå, ca tio minuter försenad, fick vi beskedet att ett bakomvarande tåg skulle släppas förbi. Sedan fick vi veta varför tåget var försenat och varför det skulle bli ännu mer försenat till Göteborgs station. Hälften av motorkapaciteten var obrukbar. Jag är en obotlig tidsoptimist som ger mig iväg så sent jag kan. Denna gång var jag för ovanlighetens skull ute i god tid men jag blev ändå orolig eftersom rapporterna efter varje stopp var att förseningen blev längre och längre.
Väl framme i Göteborg kom jag på tåget till Stockholm som jag skulle och tåget avgick i tid. Det var kvav luft i kupén. Förhoppningen var att det skulle bli bättre med tiden. Efter ett bra tag sade en äldre dam till ombordpersonalen att de fick göra något åt luften och värmen. "Vi ska se vad vi kan göra blev svaret." Det blev bättre med tiden men bara för att damen sa till. Innan hastigheten blev hög nog sade ombordpersonalen till att det var fel på vanglutningen. Vi skulle inte oroa oss för det var bara ett komfortproblem. Säkerheten var perfekt. Illamåendet kom och gick som en följd av den kraftiga lutningen i 200 km/h.
Resan mellan Sveriges två största städer är på dryga tre timmar. Det händer nästa alltid att jag tar en eller två turer till bistron. Då hinner man passera några vagnar. Förutom att "min" vagn var den enda som lutade obehagligt mycket märkte jag även att temperaturen var väldigt olika. Det fanns vagnar som var varmare än vår och vagnar som var betydligt kallare än vår. Det är som att de avsiktligt plågar resenärerna om de inte har vett att själva klaga eller säga till. Ett förslag är därför att säga till om det inte känns bra på tåget. De kan ju alltid försöka förklara varför de inte gör det behagligt för sina resenärer.
Med detta sagt måsta jag undra om vi fortfarande kan använda uttrycket "som på räls". Betydelsen, om man slår upp den, är att något är problemfritt. Vi har ju fått veta att rälsen i sig är långt ifrån problemfri så redan där börjar det brista i liknelsen. Att anta att tåg som går, d.v.s. de som inte är inställda, går som på räls är enbart i en bildlig mening. Tåg är rälsburna fordon. Däremot kan de i en metaforisk mening inte sägas gå som på räls eftersom det ofta uppstår problem med förseningar, dålig komfort, obehaglig temperatur osv.
"Som på räls" betyder numera med stor risk för strul. Räkna med problem.
Om jag ska vända på det och inte bara klaga kan jag konstatera att jag kom fram mycket tack vara att jag för ovanlighetens skull var ute i god tid. Jag kan också glädja mig åt att jag hade min plats vid gången för de som satt vid fönstret upplevde lutningen något kraftigare. Saken är nu den att dessa positiva aspekter inte beror på tågbolaget utan på mig själv. Det handlar om vad jag gör och vilken inställning jag har till min situation. Om man dessutom som jag gör åker första klass så är benutrymmet bra och det känns inte trångt. Åter har jag gjort ett val som gör min situation något bättre.
Den stora frågan är nu om det går att välja tåg som kommer fram i tid och som är bekväma under hela resan till skillnad från tågen som alltid är försenade och ytterst obekväma. Jag skulle gärna vilja veta detta i förväg i så fall för då kan faktiskt tågresor bli en trevlig upplevelse för mig i framtiden.
Andra inlägg
- Mikael Jensen - ett personporträtt (AI-genererad)
- Oväntade möten med djur
- Lära svenska online
- Ny antologi: Lärarens ledarskap
- Vad ska jag vara mest nöjd med - högt IQ eller högt EQ?
- Ny bok: Ledarskap mitt i verksamheten
- Jämför och pressa priset på el, försäkringar och lån
- Tainted Love
- Postnord
- Bloggen är tre år