Det är många som ondgör sig över hur Postnord hanterar paket. De har själva varit drivande för att vi ska beställa mer över nätet så att de kan levererar fler paket men det har inte gått så bra.
Nu ska jag beskriva en situation som jag finner ganska besvärande för Postnord samtidigt som jag som privatperson har blivit både irriterad och road. Det är ju rätt så sorgligt och det skrattar jag gott åt.
Jag beställde tre rullgardiner från en svensk näthandlare och de var måttbeställda för att passa perfekt för våra fönster. Det visade sig att rullgardinerna tillverkas i Litauen men jag tror inte det har något med Postnords hantering att göra.
Enligt appen skulle jag få leverans till dörren och om inte det går ska paketet komma till närmaste ombud. Dagen efter utsatt leveransdag får jag veta att paketet finns att hämta på annan ort. Jag bor i Göteborg och rullgardinerna finns i Partille. Postnords lager i partille ligger väldigt avsides. Det är minst 20 minuter att gå om man åker buss och hoppar av vid närmsta busshållplats. Det tar dessutom rätt lång tid att åka med bussen så total blir det över en timme enkel väg. Alltså ringde jag för att få paketet skickat till närmaste ombud eller annat ombud i området.
När jag ringde fick jag en robot i andra änden. Den gav mig alternativ och ställde direkta frågor som jag svarade på. Den kunde inte uppfatta något jag sa så till slut bad den mig knappa in spårningsnumret. Jag gjorde detta varpå jag fick samma uppgifter som jag redan fått via nätet. Roboten frågade om det var något mer den kunde hjälpa till med och jag sa att jag vill ha paketet omdirigerat (fast med färre ord i hopp att den skulle snappa upp något betydelsebärande).
Roboten klarade inte av så svåra instruktioner så den kopplade mig till växeln. Varför har de denna robot över huvud taget? Den har aldrig lyckats hjälpa mig eller någon annan jag känner. Den förstår ju inte mänskligt tal. Väl vid växeln fick jag prata med en riktig människa. Jag kunde inte låta bli att påpeka den uselt fungerande roboten och han svarade att han höll med.
När jag förklarade vad som är problemet började personen i andra änden att kolla upp varför paketet inte har hamnat hos närmaste ombud. Det visade sig att måtten på paketet är 3 meter i diameter och ombudet har då svarat att de inte kan ta emot paketet. Det är väldigt märkligt att tre rullgardiner ligger i ett paket som är tre meter i diameter. Om jag hade vetat att jag skulle få ett så stort paket hade jag inte lagt någon beställning. Jag får inte in ett så stort paket genom ytterdörren.
Ingen verkar reagera på att måtten är fel. Rullgardinerna är som längst en meter och sextio centimeter. De är på sin höjd en decimenter i diameter. Vem i hela fridens namn har matat in tre meter i diameter utan att märka att något är allvarligt fel? Har de ens plats i sina lastbilar med så stora paket? Hur mycket får man betala i tillägg för ett paket som är så extremt skrymmande? Vad är det för fel på Postnord som inte märker att det blir fel och istället tvingar mig som inte har bil att åka så långt för att hämta mitt paket.
Är det någon med vett i huvudet som tar bussen till Partille för att först gå 20 minuter för att komma till Postnords central och sedan veta att paketet är tre meter i diameter, ta med det tillbaka till busshållplatsen (om det ens går att bära) och därefter försöka få det på bussen??? Om jag vore en vettig människa som litar på Postnords siffror hade jag inte försökt. Jag hade låtit paketet gå i retur och sedan beställt nya rullgardiner som inte är stora kolosser.
Istället för att blint lita på Postnord tar jag hjälp av min dotter som har bil och åker till utlämningsstället i Partille och hämtar mitt paket. Det är mycket riktigt lite drygt en och en halv meter långt och möjligtvis 3 decimenter i diameter. Det går in i bilen utan problem. Naturligtvis hade det utan problem kunnat levereras till närmaste ombud. Jag hade sluppit bilturen som kostade drivmedel och tid. Jag hade sluppit stå i telefonkö och försökt kommunicera med en obrukbar robot och jag hade sluppit bli irriterad på Postnord.
När jag hämtade ut paketet och påpekade att något måste vara fel på måtten skrattade de bara åt mig. De hämtade paketet och konstaterade att det var noll rätt. Det kan jag ha som sammanfattning på denna försändelse från Postnord. Noll rätt igen. Det måste vara pinsamt att ha noll rätt så ofta. Ni kanske ska byta bransch.
Kommentera gärna dina mindre lyckade erfarenheter från Postnord. Om du vill försvara Postnord för att de har rätt ibland kan du göra det på din egen blogg. Man kan inte få beröm för att man har rätt ibland. Det finns ingen bransch där det är lönsamt att ha rätt ibland. När man betalar ett antal hundra i frakt (eller ett antal tior) ska man kunna räkna med att få sitt paket utan att behöva betala hundra kronor extra för att man ska göra en del av jobbet åt Postnord. Vilken bärande företagsidé bygger på att kunden betalar extra för att få göra en del av jobbet? Självscaning i varuhus innebär att kunden gör en del av jobbet men man betalar inte extra för det. Så som sagt, dålig service är dålig service även när det däremellan blir okej serivice.
Andra inlägg
- Mikael Jensen - ett personporträtt (AI-genererad)
- Oväntade möten med djur
- Lära svenska online
- Ny antologi: Lärarens ledarskap
- Vad ska jag vara mest nöjd med - högt IQ eller högt EQ?
- Ny bok: Ledarskap mitt i verksamheten
- Jämför och pressa priset på el, försäkringar och lån
- Tainted Love
- Bloggen är tre år