I början av det här året (2023) lärade jag känna Gunilla Möllbom. Hon är en riktig mångsysslare som entusiastiskt berättade för mig om sitt nya företag och den verksamhet som hon höll på att bygga upp. Jag blev väldigt fascinerad av glöden och hennes intressanta projekt.
Planen, som hon då var på god väg att sätta i verket, var att skapa en sajt med video-klipp och självtest som gör det möjligt att lära sig svenska online för nyanlända eller andra som vill lära sig ytterligare ett språk. Som erfaren SFI-lärare vet Gunilla hyr god undervisning ska se ut och hon har lärt sig att omsätta denna i ett inspelat format.
Nu har sajten med sina huvudsakliga tjänster varit online en tid och allt fungerar utmärkt. Gunilla har med sin målmedvetenhet skapat en digital produkt som väcker intresse bland ett flertal aktörer på marknaden. Det är ju främst kommunner som tar emot nyanlända som behöver kunna erbjuda kurser i svenska. Nu behöver de inte själva tillhandahålla dessa utbildningar utan nu kan vem som helst studera svenska online på Gunillas sajt. Alltså även kommuner, som har möjlighet att sluta avtal med Möllboms företag.
Det är inte enbart kommuner som kan köpa kurserna. Företag som tar emot arbetskraft från utlandet kan köpa tjänster till sina anställda. Privatpersoner som vill lära sig ett nytt språk kan köpa kurserna. Om man ska titta på hur det faktiskt går ser det ut som att intresset tar fart och kommer från olika håll.
Eftersom jag har fått förmånen att samtala med Gunilla ett flertal gånger har jag sett hur hon går från idé, målformulering och till att verkställa för att nå sina mål. Det är tydligt för mig som företagare och forskare att Gunilla har lärt sig vikten av att sätta upp realierbara mål och att bedöma vad som krävs för att ta sig dit.
Det som är intressant med Gunillas sätt att arbeta är att hon sätter upp realtivt krävande mål men samtidigt bedömer att målen går att uppnå. För att ta sig hela vägen har hon drivkrafter och uthållighet. Det finns de som har idéer och de som saknar idéer men kan arbeta hårt för någon annan. Gunilla har båda komponenterna och det har lett henne till att förverkliga sin företagsidé till något attraktivt på marknaden.
Nu handlar det om att så många som möjligt ska få del av hennes affärsidé. Blir du nyfiken? Kolla då upp vad Gunilla Möllbom har hittat på. Kanske kan du själv bli inspirerad att realisera en egen företagsidé.